Шукати в цьому блозі

Для здобувачів освіти групи № 34 (26.03.2020р.)


Конспект уроку для дистанційного навчання  
Дата проведення дистанційного уроку : 26.03.2020 року.

Тема № 34
Поняття національної безпеки держави. Розвиток національних Збройних сил та інших формувань України — необхідна умова забезпечення могутності Української  держави. Зміст програми предмета «Захист Вітчизни», завдання, порядок проведення занять

Мета
Вивчити вимоги:
Конституції України щодо захисту Вітчизни, свої обов’язки в разі виникнення загрози суверенітету та територіальної цілісності України, поняття національної безпеки держави;
основні поняття з військової справи, основ цивільного захисту, психологічної та медико-санітарної підготовки;

 план: 
1. Поняття національної безпеки
2.Система забезпечення національної безпеки України\
3. Історія ЗСУ ( презентація)
4. Структура ЗСУ ( презентація)

Загрози національній безпеці України
Існування, самозбереження і прогресивний розвиток України як суверенної держави залежить від цілеспрямованої політики щодо її національних інтересів. Основи такої політики і вивчає Концепція національної безпеки України.
Концепція національної безпеки України має забезпечити: єдність принципів формування та проведення державної безпеки; поєднання підходів до формування відповідної законодавчої бази, підготовки доктрини, стратегій, державних і відомчих програм у різних сферах національної безпеки.
Загальні положення і принципи
Національна безпека України як стан захищеності життєво важливих інтересів особи, суспільства та держави від внутрішніх і зовнішніх загроз є необхідною умовою збереження та примноження духовних і матеріальних цінностей.
громадянин — його права і свобода;
суспільство — його духовні і матеріальні цінності;
держава — її конституційний лад, суверенітет, територіальна цілісність і недоторканість кордонів.
пріоритет прав людини;
верховенство права;
пріоритет договірних (мирних) засобів у вирішенні конфліктів;
адекватність заходів захисту національних інтересів раціональним і потенційним загрозам;
демократичний цивільний контроль за воєнною сферою, а також іншими структурами в системі забезпечення національної безпеки;
взаємна відповідність;
чітке розмежування повноважень органів державної влади.
Національна безпека України досягається шляхом проведення виваженої державної політики відповідно до прийнятих доктрин, стратегій, концепцій і програм у таких сферах, як політична, економічна, соціальна, воєнна, екологічна, науково-технічна, інформаційна тощо.
Конкретні засоби та шляхи забезпечення національної безпеки України зумовлюють пріоритетність національних інтересів, необхідність своєчасного вживання заходів, адекватних характеру та масштабам загроз цим інтересам, і ґрунтуються на засадах правової демократичної держави.
Національні інтереси України
Національні інтереси України відображають фундаментальні цінності та прагнення українського народу, його потреби в різних умовах життєдіяльності, а також цивілізовані шляхи її створення та задоволення.
Національні інтереси України та їхня пріоритетність обумовлюються конкретною ситуацією, що складається в країні та за її межами.
створення громадського суспільства, підвищення ефективності органів державної влади та мистецтва самоврядування, розвиток демократичних інститутів для забезпечення прав і свобод людини;
досягнення національної злагоди, політичної і соціальної стабільності, гарантування прав української нації та національних меншин країни;
забезпечення державного суверенітету, територіальної цілісності кордонів;
створення самодостатньої соціально орієнтованої ринкової економіки;
забезпечення екологічно та технологічно безпечних умов життєдіяльності суспільства;
збереження та підвищення науково-технічного потенціалу;
зміцнення генофонду українського народу, його фізичного та морального здоров’я та інтелектуального потенціалу;
розвиток української нації, історичної свідомості та національної гідності українців;
розвиток етнічної, культурної, мовної та релігійної самобутності громадян усіх національностей, що складають український народ;
налагодження рівноправних і взаємовигідних відносин з усіма державами, інтегрування в європейську та світову спільноту.
Основи можливої загрози національній безпеці України в найбільш важливих сферах життєдіяльності:
у політичній сфері:
— посягання на конституційний лад і державний суверенітет України;
— втручання у внутрішні справи України з боку інших держав;
— наявність сепаратистських тенденцій в окремих регіонах і певних політичних сил в Україні;
— масові порушення прав громадян в Україні та за її межами;
— загострення міжетнічних і міжконфесійних відносин;
— порушення принципу розподілу влади;
— невиконання чи неналежне виконання законних рішень органів державної влади та місцевого самоврядування;
— відсутність ефективних механізмів забезпечення законності, правопорядку, боротьби зі злочинністю, особливо її організованої форми, та тероризмом;
в економічній сфері:
— неефективність системи державного регулювання економічних відносин;
— наявність структурних диспропорцій, монополізму виробництва, перешкод становленню ринкових відносин;
— невирішеність проблем ресурсної, фінансової та технологічної залежності національної економіки від інших країн;
— економічна ізоляція України від світової економічної системи;
— неконтрольований відтік за межі України інтелектуальних, матеріальних і фінансових ресурсів;
— криміналізація суспільства, діяльність тіньових структур;
у соціальній сфері:
— низький рівень життя та соціальної захищеності значних верств населення, наявність великої кількості громадян працездатного віку, не зайнятих у суспільно-корисній діяльності;
— суспільно-політичне протистояння окремих соціальних верств населення та регіонів України;
— падіння рівня здоров’я населення, незадовільний стан системи його охорони;
— тенденції моральної та духовної деградації в суспільстві;
— неконтрольовані міграційні процеси в країні;
у воєнній сфері:
— посягання на державний суверенітет України та її територіальну цілісність;
— нарощування поблизу кордонів України угруповань військ та озброєнь, які порушують співвідношення сил, що склалося;
— воєнно-політична нестабільність і конфлікти в сусідніх країнах;
— можливість застосування ядерної зброї та інших видів зброї масового знищення проти України;
— зниження рівня боєздатності воєнної організації держави;
— створення та функціонування незаконних збройних формувань;
в екологічній сфері:
— значне антропогенне порушення та техногенна перевантаженість території України, негативні екологічні наслідки Чорнобильської катастрофи;
— неефективне використання природних ресурсів, широкомасштабне застосування екологічно шкідливих і недосконалих технологій;
— неконтрольоване ввезення на територію України екологічно небезпечних технологій, речовин і матеріалів;
— негативні екологічні наслідки оборонної та військової діяльності;
у науково-технологічній сфері:
— невизначеність науково-технологічної діяльності;
— відтік інтелектуального та наукового потенціалу за межі України;
— науково-технологічне відставання України від розвинених країн;
— зниження рівня підготовки висококваліфікованих наукових та інженерно-технічних кадрів;
в інформаційній сфері:
— не виваженість державної політики та відсутність необхідної інфраструктури в інформаційній сфері;
— повільність входження України у світовий інформаційних простір, відсутність у міжнародного співтовариства об’єктивного уявлення про Україну;
— інформаційна експансія з боку інших держав;
— витік інформації, яка становить державну та іншу передбачену законом таємницю, а також конфіденційної інформації, що є власністю держави;
— запровадження цензури.
Державна політика національної безпеки України визначається виходячи з пріоритетності національних інтересів та загроз національній безпеці і здійснюється шляхом реалізації відповідних доктрин, стратегій, концепцій і програм у різних сферах національної безпеки відповідно до чинного законодавства.
Основні напрямки державної політики національної безпеки України є:
у політичній сфері:
— створення дійових механізмів захисту прав громадян України в країні та у світі;
— запобігання й усунення спроб втручання у внутрішні справи України;
— входження в існуючі та створювані системи універсальної та регіональної безпеки;
— уникнення політичного екстремізму, підтримка громадянської злагоди та соціальної стабільності;
— побудова надійної системи захисту конституційних засад, запобігання та боротьба з порушеннями законності та правопорядку, створення ефективних умов для ефективної боротьби з корупцією та злочинністю, особливо її організованими формами;
— забезпечення належного виконання законних рішень органів державної влади та місцевого самоврядування;
в економічній сфері:
— недопущення незаконного використання бюджетних коштів і державних ресурсів, їхнього перетікання в тіньову економіку;
— контроль за експортно-імпортною діяльністю, спрямованою на підтримання важливих для України пріоритетів і захист вітчизняного виробника;
— боротьба з протиправною економічною діяльністю, протидія неконтрольованому впливу національних матеріальних, фінансових, інтелектуальних, інформаційних та інших ресурсів;
у соціальній сфері:
— виявлення та усунення причин, що призводять до різкого розшарування суспільства під час переходу до ринкової економіки;
— уживання своєчасних заходів щодо протидії кризовим графічним процесам;
— створення ефективної системи соціального захисту людини, охорони та відновлення її фізичного й духовного здоров’я;
— стимулювання розвитку та забезпечення всебічного захисту освітнього й культурного потенціалу країни;
— захист прав споживачів;
у воєнній сфері:
— створення ефективних механізмів і проведення комплексних заходів щодо запобігання можливій агресії або воєнному конфлікту, локалізації та ліквідації їхніх наслідків;
— запобігання спробам та усунення порушень державного кордону і територіальної цілісності України;
— забезпечення демократичного цивільного контролю за воєнною організацією держави;
в екологічній сфері:
— упровадження та контроль за дотриманням науково обґрунтованих нормативів природокористування та охорони довкілля;
— контроль за станом навколишнього природного середовища, виявлення й усунення загроз для здоров’я населення, своєчасне попередження громадян України в разі небезпеки;
— зниження антропогенних навантажень, ліквідація наслідків шкідливого впливу людської діяльності на природне середовище;
— упровадження у виробництво екологічно безпечних технологій;
— реалізація заходів щодо зменшення впливу наслідків Чорнобильської катастрофи;
— недопущення неконтрольованого ввезення в Україну екологічно небезпечних технологій, речовин і матеріалів;
у науково-технологічній сфері:
— уживання комплексних заходів щодо захисту та розвитку науково-технологічного потенціалу;
— виявлення й усунення причин науково-технологічного відставання України;
— створення ефективних механізмів боротьби з впливом інтелектуального та наукового потенціалу за межі України;
в інформаційній сфері:
— уживання комплексних заходів щодо захисту свого інформаційного простору та входження України в світовий інформаційний простір;
— виявлення й усунення причин інформаційної дискримінації України;
— усунення негативних чинників порушення інформаційного простору, інформаційної експансії з боку інших держав;
— розробка й упровадження засобів та режимів отримання, поширення і використання суспільно значущої інформації, створення розвиненої інфраструктури в інформаційній сфері.
2.Система забезпечення національної безпеки України
Для формування державної політики й ефективного проведення комплексу узгоджених заходів щодо захисту національних інтересів у політичній, економічній, соціальній, воєнній, екологічній науково-технічній та інформаційній сферах створюється система забезпечення національної безпеки України.
Система забезпечення національної безпеки — це організована державою сукупність об’єктів: державних органів, громадських організацій, посадових осіб та окремих громадян, об’єднаних цілями та завданнями щодо захисту національних інтересів, що здійснюють узгоджену діяльність у межах законодавства України.
Правову основу забезпечення національної безпеки України становить Конституція України, Закон України «Про національну безпеку України», інші закони і нормативно-правові акти, а також визнані Україною міжнародні договори й угоди.
Діяльність щодо забезпечення національної безпеки має бути доступною для контролю відповідно до законодавства України.
1. Створення та підтримка готовності сил і засобів забезпечення національної безпеки, що включає:
створення правових засад для побудови, розвитку та функціонування системи;
формування організаційної структури системи та державних органів забезпечення національної безпеки, що входять до її складу, розподіл їхніх функцій;
комплекс забезпечення життєдіяльності складових частин (структурних елементів) системи: кадрове, фінансове, матеріальне, технічне, інформаційне забезпечення;
підготовку сил і засобів системи до їхнього застосування згідно з призначенням.
2. Управління діяльністю системи забезпечення національної безпеки, що включає:
• вироблення стратегії та планування конкретних заходів щодо забезпечення національної безпеки;
• організацію та безпосереднє управління системою та її структурними елементами;
• оцінку результативності дій, витрат на проведення заходів щодо забезпечення національної безпеки та їх наслідків.
3. Здійснення планової та оперативної діяльності щодо забезпечення національної безпеки, що включає:
• визначення національних інтересів та їхніх пріоритетів;
• прогнозування, виявлення й оцінку можливих загроз, дестабілізуючих чинників і конфліктів, причин їх виникнення, а також наслідків їх прояву;
• запобігання й усунення впливу загроз і дестабілізуючих чинників на національні інтереси;
• локалізацію, деескалацію та розв’язання конфліктів;
• ліквідацію наслідків конфліктів або впливу дестабілізуючих чинників.
4. Участь у міжнародних системах безпеки, що включає:
• входження в існуючі та утворення нових систем безпеки;
• утворення та участь у роботі двосторонніх та багатосторонніх керівних і виконавчих органів (політичних, економічних, воєнних тощо);
• розробку відповідної нормативно-правової бази, яка регулювала б відносини між державами та їхню взаємодію в галузі безпеки;
• спільне проведення планових та оперативних заходів у рамках міжнародних систем безпеки.
Український народ — громадяни України всіх національностей на виборах, референдумах, через інші форми безпосередньої демократії, а також через органи державної влади та місцевого самоврядування висловлюють і реалізують своє бачення національних інтересів України, засобів і способів їхнього захисту, а також добровільно та в порядку виконання своїх конституційних обов’язків проводять заходи, визначені органами державної влади та місцевого самоврядування щодо забезпечення національної безпеки України; привертають увагу суспільних і державних інститутів до небезпечних явищ і процесів у різних сферах життєдіяльності країни; захищають власну безпеку всіма законними способами і засобами.
Верховна Рада України в межах, визначених Конституцією України, здійснює законодавче регулювання та контроль за діяльністю державної влади та посадових осіб щодо здійснення ними відповідних повноважень у сфері національної безпеки.
Президент України як голова держави, гарант державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина та Верховний Головнокомандувач ЗСУ і Голова Ради національної безпеки і оборони України забезпечує державну незалежність, здійснює керівництво у сферах національної безпеки та оборони України.
Рада національної безпеки і оборони України як координаційний орган з питань національної безпеки в обороні при Президентові України координує та контролює діяльність органів виконавчої влади у сфері національної безпеки й оборони.
Кабінет Міністрів України як виконавчий орган у системі органів виконавчої влади, відповідальний перед Президентом України, підконтрольний і підзвітний Верховній Раді України, вживає заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина; забезпечення обороноздатності, національної безпеки України; громадянського порядку і боротьби із злочинністю.
Конституційний Суд України вирішує питання про відповідність законів та інших правових актів у сфері національної безпеки, Конституції України і дає офіційне тлумачення Конституції України та законів України з відповідних питань.
Суди загальної юрисдикції здійснюють правосуддя у сфері забезпечення національної безпеки України.
Прокуратура України здійснює свої повноваження у сфері національної безпеки відповідно до Конституції України.
Національний Банк України виробляє і здійснює емісійно-кредитну політику в інтересах національної безпеки України.
Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади в межах своїх повноважень, наявних засобів бюджетного і позабюджетного фінансування забезпечують реалізацію законів України, указів Президента України, концепцій, програм, постанов органів державної влади у сфері національної безпеки України, забезпечують створення, підтримку в готовності й застосування сил і засобів забезпечення національної безпеки, а також управління їхньою діяльністю.

1. Що таке національна безпека?
2. Назвіть шляхи забезпечення національної безпеки.


Немає коментарів:

Дописати коментар