Конспект уроку для дистанційного навчання
Дата проведення дистанційного уроку : 12.03.2020 року.
Дата проведення дистанційного уроку : 12.03.2020 року.
Урок № 30
Тема: Поняття документу. Загальні правила оформлення
документів
Мета :
• навчальна: розглянути поняття
документа, загальні правила оформлення документа.
• розвиваюча: розвивати логічне мислення;
формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i
робити висновки;
• виховна: виховувати інформаційну культуру учнів,
уважність, акуратність, дисциплінованість
План
- Тлумачення терміну "Документ"
- Класифікація документів
- Документообіг
Документ
- це матеріальний об'єкт, що містить у зафіксованому вигляді інформацію,
оформлений у зведеному порядку і має відповідно до чинного законодавства
юридичну силу (ДСТУ 2732 - 94 «Діловодство та архівна справа. Терміни та
визначення»). Класифікація документів - це поділ їх на класи за найбільш
загальними ознаками схожості та відмінності. Мета класифікації полягає в
підвищенні оперативності роботи апарату управління та відповідальності
виконавців. Документ - матеріальний носій інформації.
Документи
класифікуються за такими ознаками:спосіб фіксації
інформації;зміст;назва;вид;складність; місце складання; термін
виконання;походження; гласність; юридична сила; стадія виготовлення; термін
зберігання; рід діяльності та інше. Документ - матеріальний носій інформації.
За
способом фіксації інформації розрізняють такі документи:
- письмові, до яких належать усі рукописні та машинописні документи, виготовлені за допомогою друкарської та розмножувальної оргтехніки;
- графічні, в яких зображення об'єктів передано за допомогою ліній, штрихів, світлотіні. Це графіки, мапи, рисунки, малюнки, схеми, плани. Вони цінні своєю ілюстративністю;
- фото- й кінодокументи - такі, що створені способами фотографування й кінематографії. Це кіно- та фотоплівки, фотокартки. На них можна зафіксувати ті явища, які іншим способом зафіксувати важко чи неможливо;
- фонодокументи - такі, що створюються за допомогою будь-якої системи звукозаписування й відтворюють звукову інформацію (наприклад, записану під час проведення засідань, зборів, нарад тощо).
За
змістом документи поділяють на:
- організаційно-розпорядчі;
- фінансово-розрахункові;
- постачально-збутові та ін.
Документи,
які належать до ОРД, можна умовно поділити на такі групи:
- організаційні (положення, інструкції, правила, статути, тощо);
- розпорядчі (постанови, рішення, розпорядження, вказівки тощо);довідково-інформаційні (довідки, протоколи, акти, пояснювальні та службові записки, службові листи, відгуки, плани роботи, телеграми, телефонограми, звіти, доповіді тощо);
- з кадрових питань (заяви, накази по особовому складу, особові картки, трудові книжки, характеристики тощо);
- особові офіційні (пропозиції, заяви, скарги, автобіографії, розписки, доручення тощо).
За
видами документи поділяють на:
- -типові, що розробляються вищими органами для підвідомчих організацій з однорідними функціями і мають обов'язковий характер;
- -трафаретні, котрі виготовляються друкарським способом: незмінювана частина тексту документа друкується на поліграфічних машинах, а для змінної інформації залишаються вільні місця. Такі документи зараз найпоширеніші, оскільки на їх складанні та обробленні економиться час;індивідуальні, які створюються кожного разу по новому. Це доповідні, службові, пояснювальні записки, автобіографії тощо.
За
складністю документи бувають:
- -прості, що містять інформацію з одного питання (слід урахувати, що прості документи легше оброблювати, контролювати їх виконання, здійснювати пошук).
- -складні, які містять інформація щодо двох і більше питань.
- За місцем складання розрізняють такі документи:
- -внутрішні, що стосуються внутрішніх питань підприємства (організації, установи) і не виходять за його межі;
- -зовнішні, тобто вхідна та вихідна кореспонденція.
За терміном виконання документи
бувають:
- термінові, що виконуються у строки, встановлені законом, відповідним правовим актом, керівником, а також документи з позначкою «Терміново»;
- нетермінові, які виконуються в строки, визначені керівництвом підприємства (організації, установи, фірми).
- Постійного зберігання;Тривалого зберігання (понад 10 років);
- Тимчасового зберігання (до 10 років). За юридичною силою документи поділяються на справжні (істинні), що готуються в установленому законом порядку за всіма правилами. Своєю чергою, справжні документи бувають: чинні, нечинні. фальшиві (підроблені), в яких зміст чи оформлення не відповідає істині.
- службові, що стосуються діяльності підприємства (організації, установи, фірми);
- офіційно-особисті, які стосуються конкретних осіб, тобто іменні (скарги, заяви тощо).
За гласністю документи бувають:
- -звичайні;для службового користування (ДСК);
- -таємні;конфедиційні та інші.
- За стадіями виготовлення розрізняють такі документи:
- -оригінали - перші або єдині примірники офіційних документів;
- -копії - документи, в яких точно відтворено інформацію інших документів, а також усі їхні зовнішні ознаки чи частину їх і відповідним чином оформлені. Існують такі різновиди копій:
- -відпуск (повна копія вихідного документа, виготовлена водночас з оригіналом через копіювальний папір);
- -витяг (копія офіційного документа, що відтворює певну його частину і відповідно засвідчена);
- дублікат (повторний примірник документа, який має юридичну силу оригіналу).
Документообіг
— це рух документів в установі, організації, структурі з часу їх створення чи
отримання до завершення чи відправлення адресатові; це комплекс робіт з
документами, створеними чи отриманими установами: прийняття, розподіл,
реєстрація, контроль за виконанням, формування справ, зберігання і використання
документації, рух документів між інстанціями.
Вимогами
дотримання документообігу є:
а) проходження документів найшвидшим шляхом через
найменшу кількість інстанцій, що приведе до мінімуму переміщення документів;
б)
розподіл документів між працівниками відповідно до їх функціональних
обов'язків;
в) зумовленість переміщення документів службовою необхідністю,
вилученням зайвих, дублюючих інстанцій;
г) одноманітність маршруту і складу
технологічних операцій для деяких категорій документів, одноразовість виконання
кожної операції. Документообіг
Документообіг
як технологічний процес поділяється на кілька складових частин -
документопотоків:
1) потік документів, що надійшли до установи;
2) потік
документів, що відправляються з установи;
3) потік внутрішніх документів.
Кількість документів кожного потоку за певний період (місяць, квартал, рік)
становить обсяг документообігу. Документообіг
Річний
обсяг документообігу є вихідною величиною для підрахунку чисельності
працівників документаційної служби, вибору типів і кількості засобів
механізації та автоматизації обробки інформації, визначення ступеня
завантаження структурних підрозділів та окремих працівників. Зіставлення
обсягу документообігу за кілька років дає змогу своєчасно виявити тенденцію
його збільшення і виробити заходи щодо скорочення кількості документів.
Щоденному
обліку підлягають усі без винятку документи (ті, що надійшли та ті, що були
отримані при обробці, внутрішні документи). Загальний документообіг у структурі
підраховується за групами і видами документів, реєстраційними формами,
структурними підрозділами. Обсяг документообігу в установі аналізується
щоквартально, всі дані доповідаються керівництву для прийняття управлінських
рішень щодо вдосконалення роботи з документами.
Немає коментарів:
Дописати коментар