Шукати в цьому блозі

Для здобувачів освти групи № 12 (12.03.2020р.)


Конспект уроку для дистанційного навчання  
Дата проведення дистанційного уроку : 12.03.2020 року.
Урок № 30
Тема: Поняття документу. Загальні правила оформлення документів
Мета :
        навчальна: розглянути поняття документа, загальні правила оформлення документа.
        розвиваюча: розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
        виховна:  виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість


План 
  1. Тлумачення терміну "Документ"
  2. Класифікація документів
  3. Документообіг


       Документ - це матеріальний об'єкт, що містить у зафіксованому вигляді інформацію, оформлений у зведеному порядку і має відповідно до чинного законодавства юридичну силу (ДСТУ 2732 - 94 «Діловодство та архівна справа. Терміни та визначення»). Класифікація документів - це поділ їх на класи за найбільш загальними ознаками схожості та відмінності. Мета класифікації полягає в підвищенні оперативності роботи апарату управління та відповідальності виконавців. Документ - матеріальний носій інформації.
Документи класифікуються за такими ознаками:спосіб фіксації інформації;зміст;назва;вид;складність; місце складання; термін виконання;походження; гласність; юридична сила; стадія виготовлення; термін зберігання; рід діяльності та інше. Документ - матеріальний носій інформації.

За способом фіксації інформації розрізняють такі документи:
  • письмові,   до   яких  належать   усі  рукописні  та  машинописні документи,     виготовлені    за    допомогою    друкарської    та розмножувальної оргтехніки;
  • графічні, в яких зображення об'єктів передано за допомогою ліній, штрихів, світлотіні. Це графіки, мапи, рисунки, малюнки, схеми, плани. Вони цінні своєю ілюстративністю;
  • фото-   й   кінодокументи   -   такі,   що   створені   способами фотографування й кінематографії. Це кіно- та фотоплівки, фотокартки.   На них можна зафіксувати ті явища, які іншим способом зафіксувати важко чи неможливо;
  • фонодокументи - такі, що створюються за допомогою будь-якої системи звукозаписування й відтворюють звукову інформацію (наприклад, записану під час проведення засідань, зборів, нарад тощо). 


За змістом документи поділяють на: 
  • організаційно-розпорядчі;
  • фінансово-розрахункові;
  • постачально-збутові та ін. 

Документи, які належать до ОРД, можна умовно поділити на такі групи:
  • організаційні (положення, інструкції, правила, статути, тощо);
  • розпорядчі (постанови, рішення, розпорядження, вказівки тощо);довідково-інформаційні (довідки, протоколи, акти, пояснювальні та службові записки, службові листи, відгуки, плани роботи, телеграми, телефонограми, звіти, доповіді тощо);
  • з кадрових питань (заяви, накази по особовому складу, особові картки, трудові книжки, характеристики тощо);
  • особові офіційні (пропозиції, заяви, скарги, автобіографії, розписки, доручення тощо).

За видами документи поділяють на:
  • -типові, що розробляються вищими органами для підвідомчих організацій з однорідними функціями і мають обов'язковий характер;
  • -трафаретні, котрі виготовляються друкарським способом: незмінювана частина тексту документа друкується на поліграфічних машинах, а для змінної інформації залишаються вільні місця. Такі документи зараз найпоширеніші, оскільки на їх складанні та обробленні економиться час;індивідуальні, які створюються кожного разу по новому. Це доповідні, службові, пояснювальні записки, автобіографії тощо. 

За складністю документи бувають:
  • -прості, що містять інформацію з одного питання (слід   урахувати,   що   прості   документи   легше   оброблювати, контролювати їх виконання, здійснювати пошук).
  • -складні, які містять інформація щодо двох і більше питань. 
  • За місцем складання розрізняють такі документи:
  • -внутрішні,   що   стосуються   внутрішніх   питань   підприємства (організації, установи) і не виходять за його межі;
  • -зовнішні, тобто вхідна та вихідна кореспонденція. 

За терміном виконання документи бувають:
  • термінові,   що   виконуються  у   строки,   встановлені  законом, відповідним правовим актом, керівником, а також документи з позначкою «Терміново»;
  • нетермінові, які виконуються в строки, визначені керівництвом підприємства (організації, установи, фірми). 
За терміном зберігання: 
  • Постійного зберігання;Тривалого зберігання (понад 10 років);
  • Тимчасового зберігання (до 10 років). За юридичною силою документи поділяються на справжні (істинні), що готуються в установленому законом порядку за всіма правилами. Своєю чергою, справжні документи бувають: чинні, нечинні. фальшиві (підроблені), в яких зміст чи оформлення не відповідає істині. 
За походженням документи поділяються на:
  • службові,   що   стосуються   діяльності   підприємства (організації, установи, фірми);
  • офіційно-особисті, які стосуються конкретних осіб, тобто іменні (скарги, заяви тощо). 

За гласністю документи бувають:
  • -звичайні;для службового користування (ДСК);
  • -таємні;конфедиційні та інші. 
  • За стадіями виготовлення розрізняють такі документи:
  • -оригінали - перші або єдині примірники офіційних документів;
  • -копії - документи, в яких точно відтворено інформацію інших документів, а також усі їхні зовнішні ознаки чи частину їх і відповідним чином оформлені. Існують такі різновиди копій: 
  • -відпуск (повна копія вихідного документа, виготовлена водночас з оригіналом через копіювальний папір); 
  • -витяг (копія офіційного документа, що відтворює певну його частину і відповідно засвідчена); 
  • дублікат (повторний примірник документа, який має юридичну силу оригіналу). 

Документообіг — це рух документів в установі, організації, структурі з часу їх створення чи отримання до завершення чи відправлення адресатові; це комплекс робіт з документами, створеними чи отриманими установами: прийняття, розподіл, реєстрація, контроль за виконанням, формування справ, зберігання і використання документації, рух документів між інстанціями. 
Вимогами дотримання документообігу є:
а) проходження документів найшвидшим шляхом через найменшу кількість інстанцій, що приведе до мінімуму переміщення документів;
б) розподіл документів між працівниками відповідно до їх функціональних обов'язків;
в) зумовленість переміщення документів службовою необхідністю, вилучен­ням зайвих, дублюючих інстанцій;
г) одноманітність маршруту і складу технологічних операцій для деяких категорій документів, одноразовість виконання кожної операції. Документообіг
Документообіг як технологічний процес поділяється на кілька складових частин - документопотоків:
1) потік документів, що надійшли до установи;
2) потік документів, що відправляються з установи;
3) потік внутрішніх документів. Кількість документів кожного потоку за певний період (місяць, квартал, рік) становить обсяг документообігу. Документообіг
Річний обсяг документообігу є вихідною величиною для підрахунку чисельності працівників документаційної служби, вибору типів і кількості засобів механізації та автоматизації обробки інформації, визначення ступеня завантаження структурних підрозділів та окремих працівників.  Зіставлення обсягу документообігу за кілька років дає змогу своєчасно виявити тенденцію його збільшення і виробити заходи щодо скорочення кількості документів. 
Щоденному обліку підлягають усі без винятку документи (ті, що надійшли та ті, що були отримані при обробці, внутрішні документи). Загальний документообіг у структурі підраховується за групами і видами документів, реєстраційними формами, структурними підрозділами. Обсяг документообігу в установі аналізується щоквартально, всі дані доповідаються керівництву для прийняття управлінських рішень щодо вдосконалення роботи з документами. 

Немає коментарів:

Дописати коментар